Motoryzacja

Interfejsy do diagnostyki samochodowej dla amatora: ELM327 vs VCDS vs VCP

Witajcie

W tym poście opiszę 3 najpopularniejsze interfejsy OBDII do łączności komputer/telefon – samochód. Na początek trochę teorii. Czym w ogóle jest szumne OBDII i w jakich autach jest stosowane?

“OBDII to skrót od angielskiego terminu On-Board Diagnostic level 2.

System OBDII jest obowiązującym standardem w samochodach:

  • sprzedawanych po 1 stycznia 1996 w USA
  • sprzedawanych po 1 stycznia 2001 w Unii Europejskiej
  • sprzedawanych po 1 stycznia 2002 w Polsce
  • silnikiem Diesla, sprzedawanych po 1 stycznia 2003 w Unii Europejskiej

Samochody wyposażone w system OBDII posiadają charakterystyczne złącze 16-pinowe.

OBD connector shape.svg

Protokoły transmisji i media wykorzystywane w OBDII

  • J1850 PWM
  • J1850 VPW
  • ISO9141
  • ISO14230 (KWP2000)
  • ISO14229 (UDS)
  • CAN (ISO15765/SAE J2480)”

żródło: wikipedia

Zaczynamy od najtańszego oraz najbardziej uniwersalnego i popularnego interfejsu:

ELM327 (ok 20zł)

Interfejs + telefon + aplikacja.

Jest to niejako gadżet choć za tą cenę (ok 20zł) warto mieć go pod ręką. 

ELM327 jest małym urządzeniem które łączymy z naszym telefonem przez bluetooth. By wszystko działało potrzebujemy jeszcze aplikacji na nasz telefon, nie będę polecać żadnej aplikacji ponieważ należy samemu przetestować kilka bo nie wszystkie będą działać z naszym autem, w sklepie wpiszcie ELM327 i będzie ich mnóstwo, np. Scan Master Lite lub polski PISTON

Jakie daje nam możliwości?

Połączymy się ze sterownikiem silnika i w niektórych przypadkach ze sterownikiem skrzyni biegów i to tyle. Interfejs ten nie umożliwi nam sprawdzenia parametrów i błędów w innych podzespołach np. ABS, navi czy poduszki powietrzne.

Interfejs zalecam raczej do wożenia w schowku jako zabezpieczenie bo załóżmy sobie taką sytuację jedziemy na wakacje w dalekie strony może nawet inny kraj i gdy jesteśmy już prawie na miejscu zapala nam się żółta lampka (check engine) no i panika co się dzieje gdzie najbliższy serwis lub jakiś warsztat??? Ale gdy mamy ze sobą ELM327 możemy podłączyć i zobaczyć o co chodzi, telefon mamy zawsze przecież przy sobie 🙂 Podłączamy i okazuje się że wykryto nieszczelność sprawdzamy wężyki i widzimy jeden uszkodzony tak więc kamień z serca i wiadomo co mamy zrobić ile nerwów zaoszczędzono? 🙂 

Plusem ELM327 jest również to że pasuje on do wszystkich aut wyposażonych w złącze OBD2 nie ważne czy to Audi, Peugeot, Hyundai, może być nawet i Dacia 🙂 

TU KUPISZ POLSKA  TU KUPISZ CHINY

 

VCP (Vag Can Pro) (od 844zł)

Interfejs + program + komputer

Ten program jest specyficzny i można go szanować lub nienawidzić daje ogromne możliwości i jest raczej dla bardziej zaawansowanych użytkowników. 

Porównując go z ELM327, dodatkowo możemy połączyć się z każdym sterownikiem możemy go zakodować, flashować, adaptować czyli full serwis. Niestety musimy mieć do niego laptopa i cierpliwość ponieważ uruchamia się dosyć długo. 

Szczegółowy opis tego interfejsu i aplikacji publikowałem wcześniej – odsyłam wszystkich zainteresowanych -> VAG CAN PRO czy warto go kupić? – Karol Tech

TU KUPISZ

 

VCDS (od 1300zł)

Interfejs + program + komputer lub telefon w jednej z opcji

To chyba najlepszy interfejs do amatorskiego użytku chociaż cena mówi co innego 🙂

VCDS ma te same możliwości co VCP poza flashowaniem sterowników. 

Co wyróżnia ten program? 

Przede wszystkim wsparcie na każdym forum pisze się o tym właśnie programie gdy przepiszemy błąd z VCDS’a do wyszukiwarki to znajdziemy najwięcej wyników. Dodatkowo producent udostępnia ogromną bazę wiedzy dostępną dla wszystkich za darmo (niestety po angielsku) znajdziemy tam opisy błędów możliwe przyczyny i rozwiązania oraz procedury adaptacji przepustnicy, wypalania DPF i wiele wiele innych. sprawdźcie sami -> Ross-Tech: VCDS: Diagnostic Procedures

VCDS uruchamia się błyskawicznie i jest przyjemny w obsłudze co czyni go faworytem w tym zestawieniu

 TU KUPISZ

 

Poniżej przedstawiam film z szybkim porównaniem wszystkich trzech opcji:

 

Na koniec taka porada jeśli jesteśmy zainteresowani którymś z programów ale nigdy żadnego nie widzieliśmy i nie mieliśmy styczności z diagnostyką samochodową nie rzucajmy się na głęboką wodę i zacznijmy od ELM327, następnie któryś z interfejsów na próbę kupmy sobie np. na aliexpress za niewielkie pieniądze i przetestujmy.

Przestrzegam wszystkich którzy chcą zaoszczędzić kupując i użytkując klony z chin nie jest to dobry biznes bo taki klon nie podziała zbyt długo i mogą być problemy z kompatybilnością więc jeśli program się spodoba kup oryginał.

 

Dodaj komentarz